top of page

Digitální technologie
prevence závislostí na nich / prevence s nimi spojených zdravotních komplikací

Děti se rychle učí ovládaní IT-technologií, což má své výhody, ale zejména svá rizika s ohledem na nezralost mozku

- u dítěte rychleji se objevuje závislost na těchto technologiích.

 
Vytvořte doma prostředí, kde se o technologiích nemusíte hádat.

Více na: https://slowtechinstitute.org/digitalni-zdravi-deti/#pro-rodice

 

1. Časové omezení

 

0-2 roky

Dětem v této věkové kategorii se používání obrazovek (mobil, TV, počítač, tablet) nedoporučuje vůbec. Pro svůj zdravý vývoj potřebují dostatek spánku, pohybu a interakce s pečující osobou. Jen takovým způsobem se může dobře motoricky, kognitivně, sociálně a verbálně rozvíjet.

Na druhé straně přínos digitálních médií pro děti z nejmladší věkové kategorie dlouhodobě postrádá přesvědčivé vědecké důkazy. Symbolické dovednosti, pozornost a jiné kognitivní funkce kojenců a batolat jsou zatím nezralé, což značně omezuje možnosti učení z obsahu tradičních digitálních zařízení.

           

2- 5 let

* s/před obrazovkou maximálně 60 minut denně, přičemž platí, že čím méně, tím lépe. V každém případě by se mělo jednat o kvalitní programpodporující dětské učení, zobrazující pozitivní charaktery a sociální interakce, protože děti mají tendence napodobovat, co vidí. Také by neměl obsahovat rychlé střihy, tedy rychle se měnící audiovizuální sekvence, které mohou mít negativní vliv na vývoj pozornosti v pozdějším věku. Děti by neměly obrazovky používat samy bez dozoru, při jídle a 60 minut před spaním, aby modré světlo nemohlo negativně ovlivňovat délku a kvalitu jejich spánku. TV i jiná zařízení by měla být vypnutá, pokud je nikdo aktivně nepoužívá. V neposlední řadě by média neměla sloužit jako prostředek k uklidnění dítěte, což může mít velice negativní konsekvence pro vývoj sociálně emocionálních dovedností.

* hledání kvalitního obsahu (decko.ceskatelevize.cz, vlcata.sk)

 

6 -11 let

* problémy a rizikové faktory vysvětlovat, otevřeně diskutovat a přizvat je k tvorbě rodinného mediálního plánu, který budou respektovat všichni členové domácnosti. Rodinný mediální plán, který obsahuje časové limity, zásady a pravidla o používání obrazovek doporučuje naprostá většina odborných organizací. Takový plán by měl vycházet z obecných zásad zdravého životního stylu, zejména z potřeby fyzických aktivit a kvalitního spánku, které by čas s médii neměl jakýmkoliv způsobem omezovat. Mnoho studií poukazuje na to, že čas s obrazovkami mnohdy “krade” příležitosti pro kvalitní interakce a učení.

 

Zároveň je ale třeba si uvědomit, že kvalitní program v médiích může dětem poskytnout kvalitní příležitost k rozvoji a učení. Rodiče by tedy měli dbát na to, aby mělo dítě dostatek příležitostí k všestrannému fyzickému a psychosociálnímu rozvoji a aby média byla využívána spíše jako prostředek k učení a pouze v omezené míře k zábavě, max. 2 hodiny denně (POZOR: čas na obrazovkách za účelem studia a školních povinností se do tohoto limitu nepočítají).

 

nad 12 let

* tato věková skupina je v souvislosti s digitálními riziky dozajista významně ohroženou skupinou. Právě u nich se vyskytuje výrazné množství patologických symptomů, jako jsou závislosti, nebo depresivita a snižující se spokojenost se životem, jež jsou často spojovány s nadměrným využíváním médií, zejm. sociálních sítí.

Podle zprávy WHO tři ze čtyř adolescentů (ve věku 11-17 let) trpí nedostatkem zdravé fyzické aktivity a děti ve stále větší míře zanedbávají spánkovou hygienu, či dokonce používají mobilní zařízení v noci.

* i když si rodiče často myslí opak, u dětí starších deseti let mají proces užívání obrazovek moderovat či přinejmenším monitorovat právě oni. Speciální pozornost mají rodiče věnovat známkám problematického užívání obrazovek jako jsou únava, poruchy spánku, sociální izolace nebo horšící se školní prospěch.

* dalšími znaky, při kterých by měli rodiče zpozornět jsou:

! časté stížnosti na nudu a smutek, pokud má dospívající omezený přístup k médiím,

! opakované spory o časových limitech používání obrazovek a

! negativní emoce doprovázející komunikaci v online prostoru nebo videohrách.  

 

2. Komunikace s dětmi – co by měli rodiče vědět o svých dětech

a jejich používání IT technologií/sítí

 

* jaké sociální sítě a aplikace dítě pravidelně používá

* Jak dlouhou dobu dítě většinou na sociálních sítích denně tráví

* zda má dítě pocit, že sledování sociálních sítí zvyšuje nebo snižuje jeho sebevědomí

* zda se dítě stalo  někdy obětí kyberšikany, sextingu nebo online sexuálního obtěžování?

 

3. Při podezření na závislost

???je vhodné provést "IT detox": zákaz IT technologií na 3-7 dnů, ale musíte přesně uvést čas, kdy dítě může znovu začít hrát. Potřebujete vydržet 1-2 dny, dále to již bude lépe. Také musíte být svým dětem nápomocní - naplánujte a prožijte čas spolu při nějakých společnými aktivitami (Lego, deskové hry, výlet, fotbal, vystabva domku na zahradě, malování, čtení knížky a podobně)

 

4. Budujte zdravé návyky

Začněte svůj den dobrým spánkem, snažte se co nejvíce pohybovat a snažte se omezit čas strávený sezením nebo u obrazovky. To je dobré nejen pro vaše zdraví, ale také pro vaše kognitivní funkce. To platí pro děti i dospělé.

 

Čas, který prožijete se svými dětmi v jakémkoliv jejich věku, je to nejdůležitější pro další vývoj Vašeho dítěte a pro budování vztahu s ním.

Nenechte se okrást počítačem a mobilem o krásné chvíle strávené s Vašimi dětmi!

© 2023 Alena Šohajová

bottom of page